Den store bølge Hongdao togstation, Kina

Hongdao togstation i Qingdao, Kina, har havet på taget: aluminiumstaget er formet som gigantiske bølger. Det imponerende tag har Geberit tagafvanding.

To gigantiske bølger støder sammen. Begge med en højde på mere end 60 meter op i luften. De er omringet af mindre bølger. Når man står foran Hongdao togstation, kan man forestille sig selv midt i et stormvejr ved havet. Dimensionerne på denne usædvanlige konstruktioner er mere end imponerende: taget består af 38.000 buede aluminiumspaneler, hvis overflade har et areal svarende til 11 fodboldbaner.

Geberit trodser bølgerne

Det bølgede tag består også af Geberit teknologi. Geberit Pluvia tagafvandingssystemet er blevet installeret på det opsigtsvækkende tag. Omkring 200 tagbrønde og mere end 10 km PE rør sikrer, at taget bliver drænet effektivt og sikkert - selv i en stor storm.

Associationerne til stormvejr blev bevidst valgt: Stationen er nemlig placeret kun to km fra kysten i byen Quindao i det østlige Kina. Gennem de sidste 100 år har den tidligere fiskerby udviklet sig til at være en blomstrende by både hvad angår handel og økonomi med et befolkningstal på omkring 6 millioner.

Junction with a view

Den nye togstation består af fire etager over jorden og en 50.000 m² vente- og ankomsthal. Hongdao stationen bliver et helt særligt sted af besøge, da det er den eneste togstation med højhastighedstog i Kina med havudsigt. På den sydligere side af stationen er en udsigtspost, hvorfra passagerer kan se ud over Jiaozhou Bay.

Hovedbygningen er blevet færdig med det sidste miljømæssige arbejder undervejs. Så snart stationen åbner, vil byen Quingdao blive forbundet med resten af Kinas tognetværk af højhastighedstog. Togene vil herefter køre forbi med en hastighed på 300 km/t. I fremtiden vil det således tage mindre end tre timer af komme fra Quingdao til Beijing eller Shanghai. Den korte rejsetid gør det attraktivt at rejse med tog, og således vil Hongdao få mange besøgende. I 2030 forventes der at være 20 millioner passagerer årligt.

Fakta

Know-How

Billeder af projektet